Pages

Dunia tanpa sempadan

Friday, August 06, 2010

Korang pernah tak terfikir, apa agaknya keadaan hidup korang kalau tak wujudnya tv, telefon, komputer, apatah lagi internet?

Bunyi macam dasyat kan? Gua macam boleh dengar korang kata "Tak dapat beb, mampus Gua tak survive kalau takde benda-benda tu. Mati keras gua!"

Kalau ikutkan, gua pun macam rasa mustahil sikit, padahal gua diberanakkan di zaman dimana komputer tu asing seasing idea tinggal di planet Marikh. Time tu, telefon rumah pun poyo je bentuk bersegi warna coklat (warna standard huduh), dail pun main pusing-pusing. TV cuma ada 3 saluran, itupun petang baru mula siarannya.

Mungkin kerana penyebaran perubahan teknologi yang pesat dalam 20 tahun kebelakangan ini membuatkan orang-orang seperti saya terlupa akan the good old days. Yes, despite the lack of technology, those sephia coloured world of yesteryears were pretty good.


Kami tak buang masa duduk depan idiot box layan cerita, tapi kami main dengan kawan-kawan, merapatkan ukhwah. Kadang-kadang mandi sungai, kadang-kadang bersalut lumpur, kadang-kadang berpesta hujan. Back in those days we had something called Hobbies, but I doubt kids nowadays know what that truly means. Tengok YouTube siang malam doesn't qualify as a hobby ye.


So, hidup tanpa teknologi hebat...bunyinya macam mustahil, tapi kita boleh sebenarnya. Memang lah mula-mula tu hazab, tapi dah sifat manusia untuk mengadaptasi maka kita pasti dapat mengkondisi diri dengan apa yang ada (dan tidak ada).

Adakalanya gua rasa dunia tanpa sempadan ciptaan manusia ni lebih menjahanamkan dari membantu. Bila gua tengok budak-budak sekarang jadi graduan hasil thesis dan assignment plagiat, bila gua baca orang perangkap orang melalui chat room, bila gua tengok video budak-budak tempatan bawah umur upload video mengkongkek sana sini... gua jadi sedikut malu nak mengaku gua ni generasi dunia cyber tak berbenteng.

Tapi gua tak nafikan, bila gua sangap, teknologi membantu gua melayan minda yang slalu melayang jauh dari batas fizikal. Gua tak dapat nak menyangkal kebaikan dan kemudahannya.


Benda baik kalau banyak sangat boleh jadi buruk, kan. Maka, kuncinya adalah moderation atau kesederhanaan. Buat semuanya biar berpada dan sederhana, nescaya hidup jadi lebih sempurna ;)



Kalau lu orang kena sacrifice satu teknologi penting dalam hidup korang, what would it be, and why?

Kongsikan bersama!

Published with Blogger-droid v1.4.9

2 comments:

mizzyN said...

mm hmmm. nak mengkondisi untuk tidak kaki fb tapi kaki blog la.

azyze said...

hehe trust me, seminggu je pun dah boleh hidup bebas fb :)