Pages

Kontemplasi

Friday, January 22, 2010

"Dah lama dah..."

Oh, tidak ada aksi menangis, meracau mahupun heels patah terjadi dalam situasi saya.


( Maaf, budak-budak sekolah mungkin tidak faham ayat dan kejadian di atas.)




Hmm... siapa punya ni agaknya ya...



1. Follower widget.
Saya tak pernah letak sebarang widget ekstra di blog ini kerana asalnya saya menulis untuk diri sendiri. Masa itu pun, tak ada widget untuk ikuti blog orang, sebenarnya. Kalau kita suka, kita letak saja pautan di tepi atau kita hafal address blognya. Bila mahu baca, klik saja di history.


Lagipun, best sangat ke blog saya ni?
Ada kah orang yang mahu baca?
Ada kah yang sudi untuk baca secara tegar?


Disebabkan terbiasa dengan keadaan ini, saya tidak terfikir pun hendak mencari follower. Apatah lagi bila semua blog-blog baru (baru jika blog kamu baru berusia 2 tahun) semuanya bubuh follower. Pergi ke berpuluh-puluh blog dan tinggalkan komen, buat shameless promotion untuk baca dan follow blog. Kemudian bersaing siapa ada lebih ramai follower. Kebudak-budakan sangat.


In the quest of staying unique and anonymous, saya rasakan yang saya tak perlu mengikut arus deras followers trend yang kian melimpah di dunia siber.


Kemudian, saya menyekang diri dari mengikuti mana-mana blog walaupun setiap hari menyumbang pada kenaikan 'clicks' mereka. Mahu jadi penulis tanpa wajah kan...


Sehingga lah..... saya perasan di dashboard yang saya ada follower.


Mulanya hanya ada 2 orang. Mereka ini setia mengikuti perkembangan saya. Kemudian tiga. Tiba-tiba tadi saya lihat sudah 5. Woh, maksudnya ada yang setia baca Penulis Paling Tidak Konsisten Dalam Dunia?


Ajaib.

Walaupun tak bubuh widget, ada orang yang ikut. Jika bubuh widget?


Kemudian saya teringat emel yang saya dapat dari seorang pembaca. Asalnya dia mahu tinggal komen anonimus tentang review PGL yang saya buat awal tahun dulu, tapi ia berubah jadi perbualan emel yang agak berjela. Akhirnya dia kata

"I nak jadi follower you, tapi macamana nak add?"


Pada masa itu, saya betul-betul tidak tahu (kerana ignoran), jadi saya kata saya tak pasti dan asalkan dia baca saja pun saya dah gembira.


Looking back, maybe it is time for me to add the widget.


Bila ada widget, bolehlah saya tahu siapa pembaca-pembaca senyap blog ini. Tidaklah saya tertanya-tanya mengapa tak ramai yang meninggalkan komen tapi click terus naik setiap hari. (Tapi tak boleh chelen Amer lah, dia siap jadi featured blogger kat Nuffnang, kan?)


Mungkin bila sudah kenal kamu, saya boleh tulis sesuatu yang lebih cenderung kepada bahan bacaan kamu. Tidaklah sehingga merubah content blog ini kepada 100% komersil, tapi apa salahnya sekali sekala menulis untuk orang lain selain diri sendiri, kan?


Setelah berkontemplasi selama berminggu dan bermonolog dengan hati buat kesekian kalinya, says ambil keputusan untuk bubuh saja widget tersebut.


Jadi tuan-tuan dan puan-puan, adik-adik sekelian, widget tersebut kini berada di bawah bahagian arkib di panel kiri blog ini. Sudikan diri jadi follower jika anda rajin singgah ke sini ya.

Terima kasih sayang :)


p/s: Nantikan kontemplasi ke-2. Bakal menyusul once dah confirm nanti :)

5 comments:

Amirul Rezza said...

Haha.

azyze said...

amer:
ooooo kamu gelakkan ya.

saya pun nak gelak juga lah.

ahahhahaHAHAHAHahahah :)

mizzyN said...

aku suke buang dan tambah widget tu ikut mood

school of thoughts said...

aku pun seringkali keliru dengan follower...yang tidak ku kenali... dan rasanya ku tak pernah jejaki laman blog mereka.. selagi mereka tidak ganggu kehidupan alam siberku, biarkan sahaja...

azyze said...

aida:
bagus la, maknanya orang tahu kewujudan blog ko :)