Pages

Sepetang di Atas PBukit Bendera

Wednesday, April 23, 2008

Percaya atau tidak, 
saya tak pernah naik ke puncak Bukit Bendera. 

Nama sahaja anak orang kelahiran Pulau Pinang, saya sebenarnya bukan tahu sangat pun tentang pulau mutiara itu.  Agaknya separuh dari pulau itu tak sempat saya jelajahi lagi. Maklumlah, pulang ke kampung pun paling-paling setahun dua kali. 

Yang saya sibuk-sibuk cerita pasal Penang itu dan Penang ini - semuanya palsu. Bila balik kampung, saya adalah hermit yang cuma suka: 1. mandi laut dan,  2. memeruk diri dengan limpahan buku di gedung buku terpakai, Tingkat 2, Pasar Chowrasta.  

Jangan cuba-cuba telefon saya jika anda sedang cuba jalan-jalan cari makan di sana dan tanya "Weh, kat mana boleh aku makan makanan gerai tepi jalan versi kampung yang fantastik?" 

Chances are saya akan minta anda telefon saya balik dalam 10 minit dan saya akan terkulat-kulat menghantar SMS kepada sepupu atau pakcik makcik di sana, tanya tentang soalan anda, dengan harapan mereka membalas sms saya dengan cadangan hebat sebelum anda menelefon saya kembali. Perkara ini selalunya kecundang kerana mereka samada: tak perasan sms saya, tak kuasa nak membalas sebab sayangkan kredit atau tak reti membalas sms (bagi golongan pakcik makcik versi telekom-friendly). 

Akhirnya, saya akan beritahu tempat makan yang saya kerap kunjungi sahaja - gerai laksa pokok gajus di Balik Pulau, Nasi Kandar Hameediah di tengah bandar (yang langsung tak street mahupun kampung), char kuey tiow tepi masjid biru yang saya lupa nama kawasannya dan gerai kelapa campur special di tepi Chowrasta. 

Jangan juga tanya saya "Macam mana aku nak pergi Nasi Kandar Line Clear ni?"
Sebab saya tak makan di tempat-tempat overrated dan overcrowded macam itu. Saya cuma makan di tempat-tempat sedap ajaib yang tak ramai orang ketahui.

Saya cakap berkontradiksi. Terjemahkanlah sendiri mengikut suka-andai anda.  


Walau bagaimanapun, saya seorang yang cukup berbangga dengan negeri kelahiran mak bapak saya itu. Bila orang bertanya pada saya tentang negeri asal saya, saya akan dengan muka selamba dan ala-ala sedikit komikal menjawab,

"Saya dilahirkan dan dibesarkan di Kuala Lumpur, tapi mak bapak saya orang Pulau Pinang, so I'd like to say that my hometown is Penang. For sentimental reasons,  I guess."  

Saya memang tamak. Tapi lebih mudah begitu kerana orang selalunya membalas "I dah agak dah... muka you memang ada macam anak mami..." 

daripada saya kata saya dari KL dan mereka balas

 "Really? You tak nampak macam orang KL... you nampak macam keturunan mami atau mix lah."

yang sebenarnya langsung tak ada kena mengena dengan jawapan asal saya kerana campuran bangsa tak semestinya menggambarkan lokasi asal-usul saya, apatah lagi di Malaysia ini. I could be black with springy hair tapi makan belacan dan cakap loghat Kelantan or something. Which really means nothing sebab in the end, I'm a Malaysian. C'mon, lump it all on a plate. I AM A MALAYSIAN.   

Do I sound drunk? I'm not drunk. Cuma menulis apa yang terlintas di kepala otak saya tanpa membuat sebarang tapisan. Dan ya, saya menulis kesemua.. hampir kesemua entri saya di sini secara langsung. Ahhhh, lupakan gaya penulis skema yang perlu menaip di Words atau TextEdit dan membetulkan tulisan mereka sebelum meletakkannya ke dalam blog mereka. F**k it, tak ada yang lebih menggembirakan dan merangsangkan minda seperti limpahan kata-kata tak bersempadan yang meruap jujur dari hati, disintaks ke jemari dan dielektrokan ke lembar siber. 

Oh, sebenarnya saya mahu meletak beberapa gambar Pulau Pinang, tapi nampaknya bebelan ini sudah ke lain pula jadinya. Tak apalah, naik rolerkoster sekali sekala okey apa...

nantilah ya. Esok, barangkali. Esok saya kembali menulis secara waras dan lebih berstruktur (macamlah pernah pun berstruktur. Hah.).

Selamat malam.

.




  

4 comments:

tini said...

Teringat masa aku dgn Afai sibuk call ko tanya pasal tempat mkn kat Penang. Huhuhuhuhu..aku tepon sbb ko la insan yg mmg expert bab mkn2 ajaib :)

azyze gomez said...

hahahha...
ak'ah la... ko ade call aku masa tu...

dan aku yakin aku tak membantu langsung... betul tak?
hahah!

shalyafzan said...

hahahaha..best laa baca blog u nih..
cam baca cerpen lak..heheh...

cepat2 sket post cerpen2 yg len tuh eh..huhuh

azyze gomez said...

shalyafzan:
oops, blushing kejap hehe
tengkyu tengkyu

*takes a bow*