Pages

Would you hire me?

Friday, March 14, 2008

Selepas saya menamatkan pembelajaran di universiti beberapa tahun lalu, saya; seperti mana-mana graduan hijau lain; terus aktif mencari kerja. Saya yajin yang saya telah diberanakkan untuk menjadi seorang pekerja bidang kreatif yang berjaya dan bakal menyumbang sesuatu yang cukup besar untuk negara. Ya, poyo sangat, tapi itulah perasaan saya pada masa itu.

Kesemua temuduga yang saya pergi memerlukan saya melalui ujian bertulis. Ada suruh tulis iklan lah, ada yang suruh saya tulis siaran akhbar, keratan majalah, rumusan laporan kewangan syarikat - entah apa-apa.

Tapi yang paling saya suka adalah ujian dari sebuah parti politik. Yaaaaaaa..... saya yang tidak suka berbual bicara tentang parti politik ini sebenarnya pernah contemplate berkerja dengan parti politik. Kau ado?

Ketua parti tersebut, er... kita panggil aje Parti X, sedang mencari pegawai perhubungan media katanya. Ujian saya mulanya dilakukan oleh setiausaha sulit beliau. Tulis satu karangan versi apa-apalah tentang diri saya dan kenapa saya nak kerja tu. Suka hati, tak perlu ada tema tertentu, janji ada kena mengena tentang diri saya dan mengapa saya mahukan jawatan tersebut.

Saya cukup tergedik-gedik suka. Wah, creative writing untuk mintak kerja PR, apa tak seronok kah kau? Ko suruh aku sesuka hati kan? Selamat tinggal karangan politik versi mengipas parti!

Sempat saya simpan karangan saya ke dalam pendrive sebelum menghantarnya kepada mereka.

Hish hish, bila baca kembali karangan tersebut, saya macam nak tergelak pun ada, nak menangis pun ada. Apakejadah karangan sebegitu dihantar untuk minta kerja?

Yang lebih hebat lagi: saya dapat kerja itu.


Kalau anda jadi mereka, anda ambil tak saya berkerja?



A Turn For The Better


Life has really taken a turn these past few weeks. I suddenly find myself ecstatically happy that my five years in UiTM is finally over, but am a bit befuddled with what I should do next. I do know that I am supposed to get a job, help the family, and live a little. Surveying options for work, I came across friends that tell me to take a break for a few months before I start working. You would think that after 5 years of colleges, classes, events and exam papers that I would sooner go party then see another stack of working paper. Think again. I can’t wait to start. I mean, you can rest all you want when you are lying six feet in the ground. Your time on earth should be put to good use. Besides, my option is either to work or become the housekeeper. Looking after my sisters and brother is really challenging. Teens nowadays care only of chatting on the phone, hanging out with friends 24/7, Playstations and hours upon hours of surfing ASTRO. What ever happen to the joy of exploring the world through books? Or cycling miles and miles, appreciating the view? Or collecting stamps? (Pssft...Who am I kidding here?)

I am all set to find that right job for me. But what is the right job? The right job would be one that would challenge my mind. It would give me the opportunity to exercise what I have learned throughout my entire years in the university, but at the same time offers a variety of other new tasks. Something that allows me to write, prepare, and present; but at the same time doesn’t just tie me to my chair. I would like to be able to meet people, and share what little knowledge I have with them. A chance to represent a company or organization, and create a difference – big or small. The post would allow me to creatively express myself, and at the same time serve those I work for effectively, and efficiently. Something that I can put 110% of myself in.

I am confident that I will be able to deliver in any situation. I am a good key player, and am comfortable leading a team, or being a team member. I can work independently, and possess good interpersonal communication skills. Many have said that I am able to work under pressure, and performs well even during crisis. This, teamed with the experience of communicating behind the microphone and interning for a major NGO in the country, would prepare me for the exciting PR and Media world waiting out there.

Let the journey begin!

“Knowledge alters what we seek as well as what we find.” Freda Adler

5 comments:

roxychick said...

aichemak tul!
takot ar baca karangan uols nih..

*cikgu murni: anak2.. sila buat karangan "apa saya buat musim cuti sekolah yang lepas" dan sila email atau sms jela kat saya nanti ye.. keputusan adalah muktamad. sebarang surat-meyurat tidak akan dilayan.

talk about technology...

azyze gomez said...

cikgu murni ke, cikgu shaari...

Cik Puan Muda Stress said...

okay lah noks,

aku amik la kau keje dengan aku. gaji walaupun tak tentu dapat ke tak, tapi on the bright side, kau takde stress (kecuali takde duit most of the time sebab aku tak bayar), tapi kau happy..boleh gelak-gelak, pegi events dan concert percuma dan dapat kawan dengan aku yang best ni dengan lebih mendalam.

amacam?

tiena said...

ni suke tulis karangan ni seswai sgt amek exam PTD.:-j

azyze gomez said...

zeek:
iols malu la nak keje dengan uols...
nanti uols tuduh iols pulak yang main alarm ofis uols..
dowant...takuttt....


Tiena:
PTD? Nan Hado!!!