Pages

Duduk berborak pakai seatbelt

Thursday, March 06, 2008

Tajuk di atas juga boleh menjadi "Kulit Lembu tersidai di pagar rumah dia."


Trivia:
Apa yang ada 16 kaki, bertompok-tompok, salivates constantly dan suka Cik Zeek?




--------------------------


Weh, semalam saya berjumpa dengan perempuan tak waras yang sungguh bijak membuat lawak-lawak versi lorong haji taib 3. Anda memang rugi besar jika anda tidak mengenali si perempuan ini. Eh, on second thought, lagi rugi jika anda tidak mengenali saya sebenarnya, tapi... tak apa lah, bagilah dia peluang untuk glamor juga.

Cik Zeekmerupakan senior saya ketika di universiti dahulu. Masa saya mula-mula mengetahui keujudannya, cis, memang menyampah! Ade ke nak berkenalan dengan junior main ambush zass? Sudahlah saya yang pada masa itu sungguh comel macam Bambi (dengan efek mata besar) baru sahaja nak mulakan pengajian degree. Baru hendak menyesuaikan diri dengan keadaan 'pra-dewasa uber', baru nak mengukir nama sebagai pelajar unik di kalangan poser-poser, datang pula malaon ini. Anda bayangkanlah:



Minggu kedua pengajian. Saya dan kawan-kawan sekelas berjalan ke dewan kuliah. Kelas bakal bermula lagi 10 minit. Kawan-kawan sibuk berborak tentang subjek baru dan gosip terkini artis tempatan. Hari itu mood saya sungguh indah, jadi pakaiannya pun indah lah kan - seluar trek baggy berwarna oren terang dan t-shirt fila biru elektrik yang wuhuu itu.

Tiba-tiba

seorang senior berjalan ke arah bertentangan. Tak semena-mena dia tarik tangan saya ke tepi. Kawan-kawan sedikit terkejut. Saya dengar mereka berbisik sesama mereka. "Kenapa tu wei, Ely buat salah ke?" "Dia tak pakai kad matriks ke?" "Kakak tu kenal dia ke?" "Kak tu nak mintak autograf dia ke?"

(okay, yang terakhir tu saya tambah sendiri)

Dengan muka kerek, senior bertindik hidung itu berkata pada kawan-kawan saya "Takpe, takpe, I nak cakap dengan dia sorang saja."

Kawan-kawan saya pun masuk ke dalam dewan kuliah, semestinya nak mulakan gosip liar lah tu. Meninggalkan saya terkontang-kanting keseorangan. Apa dia nak dengan aku ni? Tapi pada masa itu saya fikir yang indah-indah sahaja jadi tak gementar langsung.


Akak senior memandang tepat ke muka saya. Tanpa bermukadimah, dia terus fire "Adik ni tak nak pakai mekap ke?"

Wah, motif soalan mekap uols! Iols yang dikala itu berpakaian eccentric ko nak aku mekap?!

"Er... sorry?"

"You tak nak pakai mekap ke? You kan student PR. Kita budak budak PR ni kenalah jaga appearance," sambil matanya menilai pemakaian saya dari atas ke bawah. Mukanya nampak sangat nak cakap "pffttt' tapi dia cuma angkat kening saja.

"Ah, mekap? Er, I don't really wear makeup la akak."

"I pun tak suka heavy makeup jugak. Tapi, at least lip gloss pun jadi la. I pun pakai lip gloss. Mesti you boleh. So next time I see you, I want to see some colour on your face, okay?"

Dan dengan itu dia pun konfiden blah macam itu sahaja. Jubah, tudung and all.

Saya ternganga tengok dia berlalu.


Saya ni budak baik, tuan-tuan dan puan-puan. Rekod saya bersih. Sayalah contoh pelajar idaman semua pensyarah, samada mereka tahu atau tidak. Saya terlalu hebat. Entah-entah dekan-dekan di universiti saya dulu berebut mahukan saya tatkala melihat borang UPU saya. Manalah tahu. Ada potensi wo. Tinggal tak ada riot sahaja.

(bunyi muntah)

Jadi bayangkanlah bagaimana tercalarnya imej saya sebagai pelajar ultra-hebat. Selama 3 tahun di diploma saya dikenali sebagai the eccentric Ely yang memang pakai sesuka hati tapi tetap cool (ini ayat sebenar yang diucap oleh seorang kenalan ye, bukan perasan punya), yang selamba tapi maveles, yang fantastik ini kena lecture warning dengan senoir. On my second week of schooling, none the less. Habis calar balar imej I, uols! Kalau saya ni CD, haram tak boleh main dah. Silap-silap stuck dalam pemain cakera komputer dan menjahanamkan drive tu terus. Sentap.

Esoknya, saya ke Seksyen 2 nak makan tengahari dengan kawan-kawan. Nah, itu dia, si senior kerek semalam... dengan kening sebelah di razor bladekan, tudung dengan baju kurung, dok puff puff isap rokok tahap berkepul ajaib! Cilakak, sound aku macam bagus, PR ke imej yang ko paparkan kat public ni?

Memang saya pangkah senior itu. Pangkah!



Malangnya nasib saya kerana semester seterusnya, dia berada dalam kelas Bahasa Jepun saya. Adoi... nyata-nyata lah dia akan jadi mimpi ngeri saya.

Tetapi tidak ya uols.

Seminggu sudah cukup untuk kami bergelak ketawa buat lawak bodoh dalam kelas Jepun. Gelakkan sensei, gelakkan student lain, gelakkan lawak-lawak tak jadi, gelakkan diri sendiri. Saya rasa highlight kelas Jepun saya, selain dari belajar maksud lagu Doraemon adalah sesi bergosip dengan Cik Zeek. Tapi walau bagaimanapun, saya lagi best lah dari dia. Saya kan role model. Dia suka ponteng kelas. Hahahahahah!


Walau bagaimanapun,
Semalam, setelah 2-3 tahun tak berjumpa dengan dia, kami bersua muka. Bersaksikan mamak Haji Tapah dan orang tengok rancangan gusti, kami ketawa berdekah-dekah sesuka hati. Dua perempuan mental yang unstoppable. Dari update kisah rakan sekuliah ke cerita lembu ke cerita hantu ke cerita kahwin. Nasib baik lah saya kerja di siang hari. Kalau ikutkan jam biologi perempuan gila itu, mahu kami tercongok di kedai mamak sampai pagi.

Kalau tak jumpa dia, manalah saya tahu:

- Encik B konfiden bersesi tanning tepi pantai masa perkhemahan Kesatria.
- Membayangkan lembu mempunyai bulu (fur) cukup... mengkagumkan.
- Saya berupaya untuk gelak tanpa berhenti (lite-lite) selama 3 jam.
- Perbezaan hanjing dan hanjeng, bila diadaptasi dalam konteks orang, lebih kurang sahaja.
- Bunyi Smurf kalau mabuk.
- Cik Zeek berkudrat 'memanjat' manhole. Ya, ayatnya memanjat.



Best lah.
Best.

Lebih best dari minum air 'Milau'.

Huhu.


Nak kena jumpa lagi ni...

P/s: Encik Topeng sungguh budiman orangnya. Berbahasa lembut dan bertatasusila. Sedikit malu bila Cik Zeek intro dia sebagai "my soulmate and the love of my life", lepas itu mengiyakan sahaja gelak tawa kami. (why are you so happy? You guys ambik weed ke hape...) Lepas ni kena ajar Zeek dan Encik Topeng minum malta hahahaah

5 comments:

Cik Puan Muda Stress said...

mak terjauh dari kerusi ofis !!

hahahaahahahaha !!

mak terharu uols !!

mak terharuuuu !!!

tiena said...

1st time tgk dia pon i tot die razor-blade-kan kening beliau.:P

*bloghopping*

shalyafzan said...

hahahahaha...klakar aaa...gile laa teringat masa zaman senior junior neh bagai..hehehe..

*blog hopping gak neh..hehehe

Cik Puan Muda Stress said...

haaa..

uols tengok tu..

akak bawak ramai pembaca baru ke blog uols.

haaaa..

sapa lagi hebat sekarang? jawap !

siapa yang buntingkan kau latifah? jawap!

eh silap skrip. anyway, jangan lupa belanja aku air milau next time.

azyze gomez said...

Cik PMS:
uols...
mak terpaku menangis air mata darah katanya bila melihat status pelawat kebanyakannya dari blog uols...
terpaksalah mak sembah ratu gittew... very the ayah pin pengaruh uols!


tiena:
itu la... I mati-mati ingatkan dia tiru kumpulan rap zaman 90an dulu tu.
Thanks for dropping by. Takyah hop-hop, lepak terus pun I tak kesah :)

shalyafzan:
selamat...selamat...
nanti I bloghopp rumah you pulak okeh :)