Pages

Kekasih gelap

Thursday, June 07, 2007

"Kamu jangan cabar aku, Jah! Nanti naik penangan aku kat muka anak dara kamu ni!" pekik Pak Kasim sambil tangannya meramas rambut Liza, anak perempuannya.

"Sudahlah tu bang, sudahlah!" Mak Jah pantas berpaut pada lengan Pak Kasim. Cuba melerai genggaman besi suaminya.

"Dah tak ada lelaki Melayu ke, yang kau nak menggatal dengan tokeh sayur tu? Dia takkan berbini kau, sampai mati pun aku tak benarkan!"

"Abang! Abang!! Masyaallah!"

Pak Kasim menempelak Mak Jah. Kepala Liza disengguk sebelum ditolak kuat. Liza jatuh di tepi kabinet pinggan mangkuk. "Sekali lagi aku nampak kau main mata dengan Si Ah Kau tu, aku bunuh kau!"

----------------------------------------------------

"Liza! Liza! Masyaallah!!"

Mak Jah terjelepuk di lantai. Surat di tangan terlepas. Baris-baris kandungannya berpinar di matanya:

"Jah, abang dah tak tahan lagi. Kalau abang biarkan, mau mati Liza abang kerjakan. Abang dah buat keputusan, abang nak lari dengan Ah Kau ke London. Di sana kami boleh kahwin tanpa halangan. Abang pun takkan jeles lagi. Selamat tinggal."

No comments: