Pages

Bicara bahasa

Friday, February 03, 2006

Kelmarin saya terima satu emel dari kawan yang kini di perantauan. Selalunya kami menjadikan emel sebagai platform berbual. Maklumlah, di rumah tak ada internet. Apatah lagi dengan perbezaan masa, waktu dia nak menelefon saya selalunya dah enak lena.

Selalunya saya memang menantikan emel kawan yang seorang ini. Kami selalu bualkan (atau coretkan?) benda-benda yang jarang sekali dapat saya bualkan dengan kawan-kawan lain. Pemikiran kawan seorang ni agak unik. Kadang-kadang falsafah berbaur sufi ala M.Nasir, kadang kala lawaknya melebihi Chow Sing Chi. Mudah bicara dengannya dalam bahasa melayu. Dah berapa kali kami berbual versi puisi. Memang saya tabik kawan yang seorang ini. Hebat.

Tapi emel semalam agak mengganggu sedikit. Katanya:

"Tulislah blogmu dalam Bahasa Inggeris. Mungkin tambah pembaca dari dunia luar. Kau jadi kodok kalau kekal Berbahasa Melayu sahaja. Kalau menulis itu mungkin kau jadikan mata pencarianmu suatu hari nanti, kan baik jika dua belah parang kau tajamkan...
...Biar bahasa Melayu itu kau guna bila kita bercerita sahaja. Lagipun lambakan blog bahasa nusa kita kini bercerita tentang perkara entah apa-apa, kisah pondan bapuk sundal di luar negara menayang kemaluan tanpa malu. Jika kau tulis dalam bahasa mat saleh, mungkin dapat kau ubah persepsi orang luar tentang tanahair kita...."


Saya agak tertarik (apa perkataan melayu untuk intrigued?) dengan ayat "Kau jadi kodok kalau kekal Berbahasa Melayu sahaja". Pertama, saya memang salah satu kodok yang berkerumun di kolam Cip Kodok. (Bukan Cip Khadam. Itu Fina).
Kedua, saya 50-50 dengan ayatnya itu. Memang betul kita akan duduk di takuk lama kalau kita tak meluaskan pandangan, tak menyentuh ilmu di luar dunia kita. Tapi saya rasa penguasaan bahasa mat saleh saya agak baik. Satu lagi, saya rasa saya bukan penulis hebat meletop bila bermadah inggeris. Ini tak bermaksud saya rasa saya hebat menulis dalam bahasa ibunda (tapi kalau anda rasa saya hebat, saya tak kesah.). Cuma lebih sedap berbahasa sendiri. Entahlah, ikut mood sebenarnya. Kalau datang sawan English day saya, maka saya menulis dalam bahasa Inggeris. Kalau datang sakit hati sakit otak saya, maka muncullah maki hamun versi mat saleh. Maaf, saya tak reti dan tak boleh mencarut dalam bahasa sendiri, memang tak diajar oleh mak bapak untuk mencarut-carut. Carutan inggeris saya belajar di luar rumah - di TV, wayang gambar dan dari kawan-kawan ‘moden’ saya. Perlu diingatkan, penggunaan babi secara meluas dalam blog saya bukanlah mencarut kesat. “Babi” adalah seekor binatang. Sama juga kalau saya guna kambing atau sesumpah. “Babi” yang digunapakai dalam penulisan saya samalah seperti “bongok” atau “bengong” yang sering digunakan. (Tapi babi tetap taboo di rumah.)

Berbalik kepada emel tersebut, saya terpaksa akui yang memang banyak blog Malaysians berunsur lucah. Cuba blogsearch di Google. Taip saja ponen, nuks, nyah atau ciknek. Maka berjela lah yang anda jumpa nanti. Dalam hal ini saya pun 50-50 juga. Internet adalah ruang bebas, sekangan hampir tidak wujud. Ia menjadi medan bicara paling ideal bagi orang-orang yang tak punya ruang berbicara secara lisan. Biarkanlah hati mereka bicara, freedom of speech itu hak asasi semua. Tapi pada masa yang sama saya rasa malu pulak (walaupun bukan saya yang buat) bila ada yang tanya “Is Malaysia a Muslim-‘Muslim’ country, or are you guys like Jordan?”. Ayo, statement sentap. Saya pun ada rasa malu juga. Tapi siapalah sayanak berbahas hal agama dan hukum hakkam. Cukuplah kalau saya sedar, kita sendiri sedar, sama-sama sedar akan tanggungjawab agama dan tanggungjawab rohaniah kita.

Tapi banyak juga blog melayu yang hebat2 belaka. Cuba baca tulisan saudara Abdullah Jones, atau Matahati, atau Bingkisan Dari Sarajevo. Mereka semua saya kira otai dalam bidang ini. Saya juga suka Pakshah, Makdom, dan beberapa kenalan lain yang tak jemu kongsi cerita. Menarik, mudah ketagih dan ada yang sudahpun jadi ruji rohani saya.

Tak mengapalah wahai sahabat, biarlah saya kekal menulis begini. Jangan rasa cemburu bila saya turut bicara dengan the phantoms of cyberspace dalam bahasa Melayu. Sekali sekala pasti saya celup kaki dalam lingua franca kedua, ya?

No comments: